Minggu, 23 April 2023

Tutupi Aib Saudaramu



Nabi Musa bersama 70,000 umatnya melakukan solat istisqa' iaitu solat memohon agar Allah SWT menurunkan hujan. Namun hujan tetap tidak turun juga.
Seperti yang kita ketahui Nabi Musa AS digelar dengan sebutan Kalimullah karena boleh berbicara langsung dengan Allah SWT.
Maka Nabi Musa pun berbicara dengan Allah SWT, _"Ya Rabb, Engkau selalu memperkenankan doaku."_
Lalu Allah SWT menjawab, _"Antara kalian itu terdapat seseorang yang bermaksiat selama 40 tahun dan tidak pernah bertaubat."_
Sejurus itu Nabi Musa bertanya kepada umatnya, _"Siapa antara kalian yang bermaksiat selama 40 tahun dan tidak pernah bertaubat. Diminta untuk meninggalkan tempat ini karena hujan tidak akan turun sebab orang ini."_
Orang tersebut merasa bersalah karena menjadi sebab hujan tidak turun. Maka dia berbicara dalam hatinya jika dia bangun dan meninggalkan tempat ini maka terbukalah di depan khalayak akan aib dirinya yang tersimpan selama 40 tahun.
Lalu dia pun memohon agar Allah SWT mengampunkan dosanya dan menyesal di atas dosa-dosanya itu. Tidak lama setelah itu, hujan mulai turun.
Nabi Musa keheranan. Tidak ada yang mengaku berbuat dosa 40 tahun dan tiada yang meninggalkan tempat ini, tetapi Allah menurunkan hujan juga.
Lalu Nabi Musa bertanya kepada Allah SWT lagi, _"Mengapa Engkau menurunkan hujan wahai Allah?"_
Lalu, ALLAH SWT menjawab, _"Orang itu telah bertaubat."_
Nabi Musa bertanya kepada Allah, _"Bolehkah aku tahu siapakah orangnya itu?_
Allah SWT menjawab, _"Selama 40 tahun Aku tidak pernah membuka aibnya, bagaimana Aku membuka aibnya padahal dia telah bertaubat kepada-Ku?"

0 comments:

Posting Komentar

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More